Isnin, 12 Januari 2009

Los Cermin Kamek .

Pagi tok kamek rasa sementel ( sentimental )...pandei terkenang ngan tempat kamek mula mula diam dolok ...tempat kamek growing up kata orang .


Nama tempat ya di tunggah orang Los Cermin , di Miri nun . Banyak gik Los Los lain ....macam Los Jalan Satok ...Los Perintah ....tapi enggak ya lah Los cermin . Rumah di Los lOs tok di polah oleh dak Sarawak Shell Berhad . Sesiapa yang kerja Shell di berik rumah pakei diam .

Best diam sitok ..sebab yang paling di ingat , emak emak kamek orang masak makei gas ...sik makei dapur minyak macam orang lain . Banding ngan kinek tok gas masak dapat kita beli dalam tong rona hijo ...Petronas pun ya .....atau rona kuning...Shell empun . Gas nok di pakei rumah di Los ...adalah piped in gas ....saluran buluh pipe menjalar jalar debah rumah orang ....buluh pipe masuk ke dapur rumah ...ada tungku / penunu pakei engkah periuk .


Kamek nchelang bigik mata dalam dunia tok ...nangga dak emak masak atas gas . Ya ajak lah cara mek orang masak di Miri . Bukan sombong ...sampei kinek tok kamek sik pandei makei dapur minyak ....benda tok pun sik ada berisik juak .


Rumah kamek orang rumah kayu ....penjan rumah tok banyak makei cermin ...rumah ada bertiang ...jadi ada lah tanggak nya . Kak ya semi detached ...antara rumah ada padang ...puas pakei kamek main . Padang mu ..padang ku masa ya ...kira global lah kawasan tok...sik perlu berpagar .


Sigek gik yang best ...dak bapak sik perlu bayar api ( letrik ) ngan ayek . kira pree ( free ) lah tek . Jadi sik pernah lah kamek nangga bil letrik ngan bil ayek sehingga mek orang pindah dari Los . Sik ada lah di suruh ke opis bayar apa apa bil . Sik ada lah merasa beratur bayar bil....enggak merasa beratur atau queue tok...masa mek orang bebeli tiket nangga wayang di panggong .


Jadi bila dah api , ayek ngan gas pree ......lampu jamban mek orang sik bertutup ...24 jam On ....365 hari se tahun . Tertutup api dalam jamban hanya bila lampu ya " blow "..... jadi bapak kamek ganti ....tinggi siling dalam rumah tok .....sik dapat nak makei keresi untuk berdekik . Bapak kamek ada special kayu nang khas pakei nukar lampu menthol tok .

Ada juak letrik tutup ( black out )..time tok best sebab ....keluar lah dak dian ......di engkah atas tin milo...tin susu ...apa apa ajak yang sik mudah disambar api . Bila letrik tutup juak ...keluar lah dak lampu selait .....disuloh suloh kaerek kanan . ...rah dinding ...rah muka orang pun ada . Manas lah mun nok kenak panchar muka tek ...sebab sakit mata ...silo kata kita .


Dian ya tek ...di coba engkah jari ...encerik ginae panas rasa api . Mun dah terpadam ...engkah gik api ...makei manchis chap king kong . Berebut lah tek nak masang api ...sekadar nak me-nge-ches batang manchis ya . Kotak manchis tok...gambar king kong megang batang manchis dalam tangan nya .....ganas muka nya . Ada juak rasa ati nak nukar gambar ...nya ngembak raket badminton . Tapi susah juak ...sik dapat imagine mun dak king kong main badminton ...mun dak tok jadi coach kita .....nak sik ada kerja dak Misbun sidek .


Time black out ...time best untuk cerita antu .Duduk lah mek orang adik beradik berkumpul ...biar berempit ....mala jak nuleh belakang ...takut ada nok yang numpang sekaki dengar cerita kisah dak nya .....keluar lah cerita antu jerangkong ...dak polong ...., pontianak ..., bebalan ....

Eh..eh...kelak cerita gik . Molah kerja rumah lok ............

47 ulasan:

Dolt Udin berkata...

Dancy,

Kesian aku nagnar los bujang kosong lam gambar tok eh...Jaik ati ngenang tempat tok....Dolok selalu juak aku dudok di tangak los bujang tok ngan Jali pomen(Adik Lapok Kurus)...Ruboh jak ndak rumah tok oleh kamek orang...Di hujong rumah tok dolok ada jalan bypass pegi jalan besar bila nak nunggu bas ke Lutong...Selalunya aku parking basikal di debah berek polis.Kakya aku ke Lutong jumpa mem aku(Masa begerek bah)

Bila kau nyebut Misbun, gelik ati aku....Mun kau renong benar benar miak tok, kak ya gembar kan muka nya ngan nok coach kau di kotak macis ya, ada ciri ciri nak serupa juak eh......gila kja kau tok dancy.

Salamat Po...

Dancy Rahimah Poli berkata...

Dolt , tksih sudi singgah . Panjang cerita nak dipadah dalm gambar tok...tapi begaut nak ke klenek tadik .

Jalan nae kata u tok Ooo...? bab bila dah baerek polis dipolah ...memang masih ada jalan kecik ...tapi telus keluar ke Merbau Estate ....Dari sitok berjalan keluar ke MIri - Lutong Road . Ada kah jalan yg sama kata u kah ?

Ehem ......masa u berchan lok ...tak orang masih kat Jln Ungu kah ? Tak org pindah rumah RS tahun bila kah Ooo?

Kotak manchis ya sumber inspirasi dak nembiak main badminton juak . Mun se sipa menang main tek ...hadiah nya kotak manchis tok ...nae sik berbulu ....!!

nembiak Los berkata...

Dancy. Gambar Los Bujang ko ya nang nostalgia. Los Bujang nok diUjung sekali ya.
Kau sik sempat nangar berek polis dah siap masa ya. Kitak orang dah diPujut kali.
Aok, dolok bila Lampu Padam, baru gago ncarik dian. Selalunya apek kelab terus tutup pintu masa ya. Takut rame dak Nembiak Los nulong masang dian!!

Dolt Udin berkata...

Dancy,

Jam tok dah kol 12:35 tengah malam...Rasa kamek kitak memang sedang mimpi.Tapi kamek masih mata mencelar sebab kamek kj malam..jadi nyelepat lok kata orang..

Nok jeraya kata kitak ya memang ada juak tapi yang nok kata kamek ya..makey jeraya rumput di ujong los bujang tok. terus tembus di gate yang rumpang kemudian melimpas debah berek polis sebelom menuju ke bus stop..jalan sot cut tok...jalan tikus kalau di border indon.

Masa aku berchan ngan mem dolok, kamek dah pindah di rumah RS.Kamek pindah sitok lam taun 1977..nait saham kamek masa ya..Tapi saham chan kamek tinggi agik lah, sebab bapak nya SS masa ya...diam rumah detached...

Masa di Jalan Unggu dolok nang sid gago nak berchan sebab gago berchan ngan apek kelab, makan bol, melepak di tanggak kelab, main lastik, main tarzan(pernah kau ngikut main tarzan kah?)...Minah Taha pernah ngikut aku nekik derek di atas bukit canada.Bila sampey di atas sekali, relax kamek duak beloyar sambik nangar bandar Miri nad nangar laut long jetty...best juak pengalaman ya...ku rasa sik banyak pompuan berani macam Minah Taha....

Lamak sik nengar berita abang Sulong kitak...Masih jadi Robocop kah nya?

Salamat Po....

Dancy berkata...

Assalammualaikum HAb ngan Dolt .

Mak seh sudi singgah .

Hab , masa baerek polis di polah mek org masih di Los . Tapi banyak gik tanah nya masih puang ...terutama nya nok belakang rumah bujang tok .

hahaha....pasal dian pun tak orang sempat ngerja apek...sian na ngan org tua ya ....nae sik ingus nya sik pandei kering ...embak nya nangis kenak tak org .....

dolt , tauk lah kamek jalan ya . Betul lah ya jalan tikus ...dak miak polis juak ada makei jalan tok ..mana mana nok sekolah st columbas dolok . KAmek pun ada makei jalan tok bila nak pergi sembahyang maghrib kat flat polis ya . Sik ingat siapa nama polis nok jadi imam kamek . Sempat juak ngaji sia skejap . Kamek ngan Sapiah / Dara abang .

Kamek pindah pujut hujung tahun 1979.....

lekak tak org masuk rumah RS , rumah kitak di diam dak arwah Pak Agok .

Sebelah rumah kamek dak Amoi lok ..kak ya dak tok pindah RS tahun 1975 kali ...kak ya di diam oleh arwah Pak Razak ..anak nya arwah Abdul Rahman / poji Paelok ..kak ya dak tok pindah Pujut juak .

Dak tok rajin berjual kat opis federal kita sia marek . Sempat juak kamek bertulong berjual abis Form 3 di sia . ( Dak mem u dolok selalu ke sitok ...gap and steady dak nya turun dari kereta bapak dak nya .....mem u paling kacak...pandei u milih . Kamek ngan ipar u Nancy masih berkontek .)

Dak bapak pun di suruh pindah ke rumah Rs ...tapi nya sik maok sebab kata nya rumah ya kecik ...lagik pun lelah berpindah ..kata nya . Ya lah jadi mek org kat Los cermin ajak .

BAb u tengah berchan ngan mem u ...hehehe gelik ati aku ....marek dolok nae lah ada cara lain nak ke Lutong ....Brapa org anak u tek ?

Masa ktk di RS ...abang tak Mail kahwin ada mek pengilan ... U kahwin tahun berapa ...tak org pindah ke piasau tahun berapa ?

Oh gunung . Bang Sulong mek dah 20 tahun kembali ke rahmatullah . Al Fatihah .....

Salammmmmmmmmmmm

Dolt Udin berkata...

Dancy,

Nang benar pasal jalan tikus ya tek.Dolok jalan tok lah selalu di lalui aku dan miak los lain bila nak ke jalan besar...dan kawasan tapak rumah polis tok lah juak hutan tempat miak los main perang atau melastik...Banyak pokok buah buduk kawasan tok lok marek.Burong puney pun banyak..

Sebenarnya arwah Pak Rajak ya bapak sodara dak mem aku.Bini Arwah pak rajak tok kakak pak mentua aku..orang merudik.

Sebebarnya bukan aku yang mileh mem aku ya lok.Tapi jodoh kata orang bah...yalah berkat sik mileh2 dapat mem bagus kata orang....cukup jana nya ngan aku, yalah molah aku sehat selalu cuma sik maok tinggi ajak.Tapi mem makin sari makin tinggi...hehehee..

Kamek pindah ke piasau lam taun 82 mengkali.Di rumah RS tok lah aku kawin tahun 1980...Aku kawin masa ya ada tiga pasangan sekali bersanding sebelah mem aku..termasok nancy...ya baruk grand masa ya...kakya yang peliknya ada sorang pompuan jemputan rumah mentua aku terus masok ospital and beranak lepas shake hand ngan aku masa majlis bersurai..Sik lamak kak aku kawin, dalam sebulan mengkali, terus banjir besar di Kampong Pengkalan..sik dapat honeymoon aku sebab semua korga dak mem pindah ke tingkat atas..gago kamek pagi pagi ngembak bot pak mentua ngantar dak shell talikom pegi ulang alik ke talikom opis shell....masa tok ada limak orang anak aku, semua nya laki.

Inalilla hiwainalilla hi rajiuun, sik lah aku tauk Abang Sulong tak dah sik ada....Bukan apa aku ngenang nya.Bila nya melimpas kelab, nya tok sik pandey nuleh2 kamek di kelab ya...nang sik nuli hal orang nya tok tedah..

Bah panjang gilak....kelak sik ada untuk esok lusak agik....

Salamat Po...

Dolt Udin berkata...

Hai!!!!

Siney kitak tok, lamak juak sik nyengok2 tok.Gago kah??Nang benarjuaklah.Kamek selalu merati Mem kamek nang gago bila miak bukak sekolah...Bangun pagi, dah nyesah kain baju.Kakya masak nak kay makan tgh hari, kak makan nyuci tapak.Nereka baju agik..Ngantar miak sekolah, ngemas rumah.....sampey kadang2 kol 10 malam. Bukan ada overtime claim..Nang gago lah tiap hari....Yalah kamek kadang kadang nulong masak juak.Nasib kamek pandey masak juak.Belajar skit2 bah.Ney tauk mem pegi makan angin, sik juak sangkut...

Awina Ako Parey..Salamar Po...

Dancy Rahimah Poli berkata...

Tkasih pok...sudi singgah .

Banyak cerita blog dipolah ...semua terchanchang ....bila nya dapat di pos ...sik lah tauk .

Lamak bapak nya ada off tok tek...mala kmk sik ada di rumah ...ke Penang ...ke shopping mall sitok ... cuci mata kmk juak ...

Lamak dak nembiak sekolah ...memang gago ....kitak sia kira ok...sik berebut ngan jem ...sitok...mun kmk sik keluar awal ...kira lambat lah dah tek . Mekin gik style kmk driving ...slow and sentimental....sik berani nak bergaut macam org sitok ....

Lagik pun bila keluar jam 7 pagi ari masih petang tok ko ....dah 7.30 gia baruk benar benar terang ...

Masa ank kmk pompuan di sekolah rendah ....sik berani nak nurun nya awal gilak ke kelas ...sak kmk duak berpusing pusing di pasar ( pekan kata org sitok )....takut tang ada org ngimpak ngan bertapok di kelas kelas ....ada lah juak nembiak lain dah datang ...tapi sekolah besar .....belum tauk dak kelas mate nya dah datang juak .

Ya ajak lok.....

Salam............

Kamal berkata...

Nancy, gambar black & white nok dipos kau nang kelas. Jeles aku nanggar, kelak aku ncarik gambar B&W aku juak. Kesah gas ya nang kita di Miri nang bertuah dapat kemudahan macam ya. Rumah aku di Piasau and umah dak Arwah mak di Luak masih makei gas paip, dolok masa lom disambong, berasa juak belanja meli tong gas ya. Mun time nya abis nang fedap aku.

Dancy Rahimah Poli berkata...

Kamal ,

Nang benar ...bertuah kita di Miri makei piped in gas cam tok . Bila gas dolok belum makei meter , rumah kamek di Pujut nunok uras makei gas juak . Tercengang lecturer Taxation kmk dolok bila nya dengar cerita kamek ...apa.... nya pikir kita tok masih diam atas pokok kah ?

Ya lah bila berkelakar ngan dak jiran sitok ...sik cayak dak nya kita pun gas macam ya ....dak nya pikir kamek kelentong kali

.....sitok masih di kira murah tong gas ....masa di Btu ...mahal nak mampus ...RM27 ...sik tauk kinek tok lah ....sungguh Btu ya banyak industri minyak ...sik terkabir juak perintah nak molah gas cam tok .

Ada pun ya ...nok rumah kita di Miri ... initiative dak orang Shell juak ..........bangga juak MAl ....diam di Shel Los dolok . sitok lah rezeki orang tua ngan kita berubah ...alhamdullillah .......

Salammmmmmmmmm...tq singgah .

Kamal berkata...

Lupak nanyak tek. Sapa dalam gambar tok? Ada sigek juak masalah bila masa di los marek semua free sampei nok nama switch off sik ada dalam kamus harian kita masa, jadi bila dah tinggal rumah sendirik (Masa ya kamek orng di Luak), lampu pun sik pandei dipadam. Ney ndak bil letrik for the first few months melambong, bila malar kenak tegor baruklah biasa sikit. Kamek org di Los marek nginang kambin, bila malam kambin aku perlu api, jadi api gas nok kat umah kamek dolok nang sentiasa on. Macam tiang gas nok kat Lutong ya.

Redy A. berkata...

Sapa ngan ko ya. merik peace sik alah alah ya, mcm abu ada juak.

Dancy Rahimah Poli berkata...

Kamal ngan Rediah ,

Gambar ya is adik kamek Mamat ngan Abu Bakar Amran . Dak duak tok rapat marek . Awal awal pagi Abu dah ke rumah kamek ...nya rajin baca apa apa book yg ada di rumah kamek . Bapak kamek rinduk ngan nya tok .

Ya baruk Mal. standard kambing kitak . Percayak kamek mun kitak molah gitok .Mun cerita tok di padah ngan dak sitok...nang san tercengang dak nya .

Rediah , tq singgah . Jengok jengok bila ada masa .

Salammmmmmmmmmmm

Dolt Udin berkata...

Dancy,

Nang puas lah kitak roun di sia....kelak kitak nunjok jalan ngan kamek orang bila kamek makan asap di sia...Cuci jak mata bersi2 jangan sik ingat ngan kamek orang di sitok jak. Harga Gas Ijo di Btu dah turun harga kinek tok...RM23 jak.Nok Kunin RM33..Mun dah mahal gilak, gumpol jak taik sapi kay molah gas.

Kamal, kita anak orang shell boleh di kata spoilt child, sentiasa senang jak masa kecik2. Bila dah idup kedirik, kelang kabut,

Rediah,

Kenak macam malas jak posting ya...Mun lelah berenti lok minum aik buah naga kita....sak muka kita macam naga....hahahaaaa...melompat aji Abu nangar kelak..

Salamat Po...

Dancy Rahimah Poli berkata...

Dolt ,

Datang lah ke sitok . Pakei flight ke Penang ...kelak ngaik tak orang di airport sia ...45 min dari rumah kmk mun sik jam atas jambatan .

Check flight air asia ...ada sekali kamek bayar RM20 ajak dari KL ke Penang ......

Dari Sg Petani dapat jalan jauh tak org ..ke Alor setar..ke Perlis ..terus ke border Thailand ...mun u maok singgah ke Langkawi ..boleh juak ...kak ya terus terbang balit dari Langkawi / KlIA terus ke pulo kita .

Mun nak ke Perak ....turun ke selatan ...ke KL...pun dapat ..asal cuti panjang .........sik begaut ....

Mai lah Ke Kedah ...aku tunggu hang ni.....

Kamek duak Nancy ipar kitak ..ada sekali bertemu...sempat juak ngembak nya ke Bukit Kayu Hitam....border msia Thai . Boleh tahan murah barang ..........esp dak orkids ............sik dapat kmk maera orkids gik...sik ada org nulong nyiram masa plg Miri kelak .

Sitok kmk makei gas petronas ...mun dak nya ngantar ke rumah ..terus masang ngan kita ...RM25/

TQ singgah .......

Salammmmmmmmmmmmmmmm

Redy A. berkata...

Dolt, gago juak ko eh. bukannya aku malas posting, baruk aku ngr blog Dancy tok. mun ndak lamak dah aku singgah.Mun aku mdh Abu, suka nya ngr gambarnya gik kecik. Mek carik juak gbr kecik nya, sik pernah ada.Dolt ,ko minum air naga kah? serious aku nyk tok. aku ngr ko active bah, fikiran ko terang, mcm 2 cerita ko ingat. Maok juak aku minum mun benar bah. Aku knek tok makin nak padam jak bah. Boleh taduak minum nak cy ? Ingat ku ngn Mamat. Lamak x ngr beritanya. Mamat a very good boy.Ingat ku juak dad ku suka Abu berkawan ngn nya. sik gaok.katanya. salam ngn nya k.

Redy A. berkata...

Cy, cayak ko, baruk ku ngr blog ko bah.mun ndak lamak dah ku masuk.Dolt ya gago bah mdh ku mcm malas posting. Byk glak minum air naga lah nya ya.Ih Suka Abu Ngr gbrnya gik kecik tok ngn Mamat.Mamat tok a very good boy, Dad ku suka Abu berkawan ngn Mamat. Ingat aku.Sik gaok kata nya. Ya lah malar merik simbol peace Not War ya.o salaam.

Dolt Udin berkata...

Dancy,

Mun aku pegi sia sik aku makey AirAsia....Sik berapa laju belon dak tok....Bagus jak aku nyewa polong Liau Aguk atau numpang Bebalan dari bukit Kpg Hj Wahid..Macam tok sik ada surcharge..

Ya ha Aku memang nak pi Kedah tapi Pi Mai Pi Mai Tang tu jugak...

Nang ngam lah kau jumpa Nancy, sama sama ada ancy lam nama tak duak...Jangan jangan sama Hari jadi tak duak ya.

Salamat Po...

Dolt Udin berkata...

Rediah,

Siney kau lamak menghilang? Mun kau rasa sunyek join jak mek duak Dancy, siang malam bekelakar loyar burok, sik juak boring...Tapi mun aku sik respon bererti aku gago molah Parang nok di booking orang..

Sik juak aku ada minum aik buah naga, tapi aku aktif sebab aku sik berenti kelakar ngan sapa2 ajak ku jumpa..tetak kuat kuat tiap ari, tapi jangan tetak sorang2 kuat gilak.Takut lain sangka orang sebelah rumah kelak.

Salamat Po...

Dancy Rahimah Poli berkata...

Rediah ,

Tq singgah lagik . Blog kmk tok lamak dah dipolah ...mula mula start pindah sitok . entah cam nae blog tok tidur lamak ya ...

Cute jak rupa dak duak ya ...Mamat belum nangga gik gambar nya tok....

salammmmmmmmmmm

Dancy Rahimah Poli berkata...

Dolt ,

ginae tak duak boleh beloyar buruk lam blog tok . Se ingat kamek last kita duak bertemu masa kamek masih kat Bintulu ...ya pun ktk sik gilak byk bertutur ...control ayu jak kitak ....atau pun kitak san atau terkejut macam beruk nangga kamek tang menjelma depan kitak .

Ya lah kamek jadi supan juak ....

Sik hal ya kisah lamak ...kita continue jak tali silaturrahim plus tali tangsi ngan tali wo kita tok...sebagai ikatan persahabatan.....same to u juak Rediah ..........

salammmmmmmmmmmmm

Dolt Udin berkata...

Dancy,

Nang benar san kamek mula jumpa kitak di Btu...Sik tekintas di ati kamek yang kitak ada di sitok...Kata pesan rang tua2 mun nangar pompuan depan mata, tangar kaki nya dolok.Mun begantong, bukan lah manusia, jadi masa ya malu juak kamek nak nangar kaki kitak, takut kelak apa kata mem...

Yalah, lupak kan ajak kesah lamak, biar jadi sejarah ajak....sak jak orang lain molah ulangkaji jak...Kita continue jak tali kapal tok...

Rediah tok sekejap ada sekejap ilang....macam roti lam TV..Now you see it, now you don't....Jangan manas Rediah, kalau kau maok aktif macam aku, gumbiralah selalu...

Salamat Po..

Kamal berkata...

Bukan roti Dol, biskut. Dolok selalu temper orang tua mun kita makan intinya ajak. Kinek tok bila sidak nembiak molah cam ya, kita temper... cerik rasa kita. Nancy, blog kau tok kau tarit ke dalam blog aku, ku polah link... mun kau naggar kat blog list aku, semua link ke blog member..Ada 2-3 igek pakei perkongsian info juak. Kau pernah ngabas blog akukah?

Redy A. berkata...

Dancy, kenak bla mukak profile ko sik ada post tok bah. aku narit dari Jamil tek.sik paham aku bah..suka juak aku maca blog kau tok, ilang stress aku.Bila ku ngenang muka arwah mak kau yg paling cool ya, sentiasa senyum org tua ya.Mudah mudah rohnya di rahmati Allah Amin.

Pasal api letrik and air free di Los ya memang spoil kta oleh kondisi ya bah,ne ndak sampei knek tok aku bla kluar toilet ,payah nak ingat nak nutup lampu.Yg aku ingat kamek bibi kuat nanggar wayang dolok bah.asal jak ada cerita org mudanya lawa mcm Rajesh Khanna,sik terkabir nak pegi . wlaupun masih sekolah, nangar juak wayang industan midnite, yg teroknya pulang kol 3.30 pagi, bla juak ada nangar benar, tido berderok lam panggung kak ya pulang terhoyong hayang mcm org mabok, bukan apa ya ngantok nak tido.mak aku sporting juak, dad aku sik, bla nya carik aku, mak mdh aku dah tido.ingat kau ramullah Nani , oh jaik ati aku ngr gbrnya Cy, sama juak ngk Ramullah Laila cdak pak Manan.cdak duak toklah ngn aku berloyar tiap 2 ptang arum bulaknya .

Bab ngepong bas aon agiklah chali,salu aku tok ketinggalan bas ya, yalah kenak marah emak aku,Memang boleh tahan laju aon ngembak bas eh,pernah mek duak jaisah nak pegi pangelan kampung wireless cya, jaisah tek makei rambut palsu. kan org dolok makei rambut palsu .boleh tahan kacak juaknya almaklum nak pangelan tek bah, tapi bila udah ngepong bas aon dari lorong ke lorong, bayang kau, dari jaln ungu ke jln biru, sampai tercabut rambut palsunya. Yg peliknya ,Aku pulang d manasnya, bla rambut palsunya gugok lam parit.Sik jadi mek duak pangelan, sampei umah d tetak cdak abu n siman,makin tambah manas, D tikam aku ngn lesung batu siman ya, nasib sik kenak. mun kenak entahlah apa kan jadi.Eh.Ya.... sekalik aku masuk blog kau pjglah cerita aku tok.

Yalah Dolt bla battery aku udah charge, mencurah curah nostalgia lamak keluar dari fikiran aku .eh cy ada notis lam blog ko debah ya.

Dolt Udin berkata...

Rediah,

Yalah aku suka bila battery kau dah fully charged....panjang melelat akar boksot tok...Sapa nok nama jaisah yang makey rambut palsu ya tek? Pernah aku nengar nama ya tapi sik ingat...Yang ku sik dapat lupak Jon Gaisah nok makey gigi palsu...

nembiak Los berkata...

Apakabar Semua tek? Ngabas kawan ajak tok bah. Cerita jak kitak orang lok...

JB berkata...

Toklah nembiak los, banyak ceritanya. Jauh dekat masing-masing boleh bercerita, berguro, nganok-menganok. Rasanya macam sebelah rumah ajak dan toklah sumbangan teknologi moden. Semoga semua nembiak los sihat dan akan datang akan bertambah ramei lagik komuniti kita tok.

RM berkata...

askum semua, bila nanggar back ground gambar los bujang ia ingin jua nak masuk campur.susunan kayu depan ya rasa2nya kayu apek sombeng.di sia lah nya ngetam kayu.pernah sekali topi combatnya dilestik Abu,bepusin tedah topi ia atas ai.Sebelum ada berek polis disia lah jalan nak meli barang di pelet(merbau estet).takut jua rasa,takut ditangkap jerman.ada tanki besar diutan ia dijaga oleh pak wan kadir.dolok marek bila tersedar tengah malam sik ada bunyi lain,bunyi enjin derek aja ada.bunyi ya sampei kinek tok kamek ingat.

JB berkata...

Lan, memang benar, tempat ya lah tempat store dak apek sombeng. Kamek udah lupak rumah los bujang yang dijadikan tempat engkah keranda / lungun / coffin. Dalam takut sempat juak bermain di tempat ya terutama apabila main tapok atau main tangkap. Lain lagik tempat ya dijadikan tempat escape apabila sik maok ke sekolah.

RM berkata...

Benar mel, salah satu bilit di los bujang ,ada nyimpan coffin, tapi sik tau sigek nei.Heran juak kenak sidak nyimpan coffin disia.Los bujang dar kanan kelab ada 4,belah kiri ada 2,kalau sik silap.sebuah agik kat belakang Parkson kinek tu,jadi kebun bunga.

Dolt Udin berkata...

Jamel/Lan,

Los bujang tempat nyimpan kofin ya aanok dekat jematan parit besar sebelom sampey kelab kalau dari pasar..Bilit ya bilit nomor tiga kalau nait dari sebelah jematan.Dolok ada miak los nyimpan Nan Tompel lam kofin masa nya kak krismas rumah dak albert stew...Sampey pagi Nan tido lam kofin ya...puas nyamok makan nya, sik juak ada antu ngachonya.

JB berkata...

Waktu ya, nembiak los lebih berantu daripada dak antu. Antupun sarender, sik dapat kenal nok ne satu geng sidaknya, kerana nembiak los udah dalam list daknya. Count dracula pun silap entry kerana zamanya ne ada password. Lagikpun no nok diberi oleh apek someng sik match dengan no yang sebenarnya kerana udah dicuri oleh nan. Ndiat jak taringnya lebih ngeri daripaada taring sidak dracula.

Dolt Udin berkata...

Jamel,
Antu di los dolok, semua report duty ngan miak los, mun ndak sik makan sik minum dak antu2 tok..kadang kadang dak antu nak ngambik cuti ujong mingu pun mesti di sain miak los baruk pas.

JB berkata...

Dolt,

Apabila kita ngenang balit masa los cermin, kita respek kerana keberanian. Kita terkiak kaong tengah malam depan Machinda Club, apek susah ati. Tempat ayun, kot badminton dan tunggang tunggit memang menjadi stesen nembiak los mencari ilham. Apabila udah kenak chinese tea bermanit, di sialah tempat melelap mata. Teringat balit peminat lagu Rod Steward "Sailing" sepanjang jalan dari machinda kelab sehinggalah ke hujung jalan lagu sailing. Kalau sik silap kamek lapok kurus.

Dolt Udin berkata...

Jamel,
Ayun dan badminton kod di tepi rumah Bujang nang tempat paling nostalgia bila di imbas kembali..

Di sitoklah aku di ajar Mat Mahari cara nendang ground bol dengan betol.Sampey kenak tulak palak pun sik melawan janji pandey..yalah sampey kinek tok aku masih pandey nendang ground ball...mun dolok, aku sebagai fullback hanya pandey nendang ke atas ajak..

mussjulai berkata...

Dancy cun,
apa kahbar tek,di harap sehat.Nang dah sehat pun?pelente ajak bah.Boring rasa tok ya lah ngabas BLOG dirik.best juak lompat sitok,lompat sia,semua boleh.Nok nama rajin loyar burok eh!Dah tidor koh masa tok,ya lah sik best,iboh tidor bah dah puas tidor.Gik awal ari tok!
K,selamat tidor,semoga mimpi serammmmm,eeeeeeeejaga kauuuuuuu.

mussjulai berkata...

Dol...maseh kau ingat dolok sidak selalu nyebut antu gulin...benar kah dol.Setauk aku nok jadi antu gulin ya,sidak curi minyak lam tangki di belakang sik jauh dari rumah dak awng itam marek.Nok sik ada antu gulin di padah sidak ada..ne ada antu di siang ari..antu meruan ada!Ne ndak lintang pukang kamek berekot dah juak kalah main bol pagi ya di padah sidak ada antu gulin di belakang.Sampei di rumah mandik pun mintak ulu oleh kerana takut tek....mun kenek tok antu gulin ya pakei pelok taim tidur.Yot ajak sik pernah di kepong antu gulin ya...antu gulin lintang pukang lari liat Yot datang.ha.ha.ha.gelik ati ku..mcan nenak keletek....Kau mauk tauk kenak antu gulin lari mun liat yot?..antu gulin sik tahan kenak keletek oleh yot.kah.kah.kah.

antu gulin jumpa lagik.

Dancy Rahimah Poli berkata...

Moss,

Baruk juak dengar antu gulin .

Ada time ya seluroh los takut ngan antu bebalan . Benda tok tek palak nya ajak terbang ...ya kata RM (dalam posting blog lain ) semua rumah di los berengkah dak durik di atas pintu rumah . ...tersenyum juak kamek ngenang .

Ada kah antu tok di reka org pakei nakut dak nembiak marek Oooo?

Dolt Udin berkata...

Ingat aku mos, masa ya nang pecayak benarlah kita miak los ada antu gulin..bila juak ada antu gulin.Mun ada pun apa dapat dipolah antu tok ngan kita...Mun nya dekat pelok ajak kuat kuat,kakya kemehkan sampey basah baruk antu gulin jerak..

Antu bebalan nang ada, tapi sik lah banyak urang pandey jadi bebalan tok..Dolok ngak di tauk orang yang pandey jadi bebalan lah sorang pompuan tua diam di tepi bukit ya...tok ilmu sebenarnya.Tah untok apa amalan tok sik lah aku paham...

Nang ada juak antu rekaan dak orang tua kita dolok untok supaya kita sik bejalan malam...Tapi sik kurang juak dak nya sik sengaja ter reka antu2 tok..ney ndak, bila nengar orang madah antu tinggi pokok pisang, kelak last2 boleh jadi tinggi derek antu tok...

Masa kecik dolok pernah aku nangar mak aku nyimpan antu. Di simpannya lam kotak kasut antu tok...Sekali sekala, lam setaun baruk nya mukak ngecek antu tok...mun perlu kalau ada sedara mintak bagi, mak aku pegi nyuci antu tok.Kakya di berik ngan sedara mara yang perlu nyimpan gambar kenangan...kinek sik payahlah nyimpan antu lagik, sebab dah ada scanner...muang aik lior ajak aku cerita antu tok...

Mos, antu ney sik takut ngan yot mos. Semua jenis antu report duty ngan yot...kira bos dak antu lah nya tok mos...

mussjulai berkata...

Ha.ha.ha...benar kata kau DOL...semua antu mesti repot duti ganYOT dolok,mun sik siap antu ya di kerja nya,bukan ko sik tauk gan YOT ya?..aku rasa urang tua dolok marek cuma nak nakut kita ajak eh,supaya kita sik main jauh,senang sidak carik kita...ada juak bapak dak biak los eh suka dak anak nya main jauh kit dari rumah dak nya,bukan apa,senang nya jadi antu gaco emak dak nembiak ya tek,kan,kan,kan
Dancy,antu ada banyak antu,antu apa di pitu,jawab?

mussjulai berkata...

DOL jangan ko main gan yot ya..Yot ya tungal gan rediah..berani koh,marah nya kelak.Tukar yot gan amin pendek...kita pakei amin pendek kita pun bodyguard.Dol rediah bersedeh masa tok,kesian gan nya...sik tauk aku nak mujuk nya tok sebab nya tok urang pun mun bukan urang pun dah lamak dipujok nak gia diah...bukan apa sengajar nak nyuroh ko happybaruk suk berceloteh.

Dolt Udin berkata...

Mos udah agik kau nyebut nama yot tok..Kelak nya pegi plastik surgery baruk kau tauk.Aku boleh juak tukang cuci tapak bila ada majlis kelak...Ya baruk kau mampus di apit yot sampey sik lepas lepas...hahahahaaa...ko bayangkan muscle nya mos...kalah lagik muscle malek nor...

RM berkata...

Dolt,selain bebalan ngan antu gulin,mbiak los paling takut ngan Jerman motong palak.Orang tua madah palak mbiak pakei semah derek.Bila nanggar lori puteh ada kren(sik ingat brand) semua pulang rumah.

Dolt Udin berkata...

Lan,
Kereta putih ya nama PRAKLA, dak tok kompany german molah survey siney nak ngorek minyak..Tapi orang tua2 kita mulak kita madah dak tok potong palak...Apalagik kita bila nangar kereta tok melimpas, lari lintang pukang takut kenak potong palak..

mussjulai berkata...

Aku maseh ingat gan german motong palak tok,sebenar nya urang tua kita sik mauk dianok dak german nembiak los masa ya baruk kalak,dereba nya Sedek nama nya...nya tok selalu singah umah kamek marek,nya tok kawan bapak mek masa ya...sampei atas padong umah los aku betapok nangar nya parking depan umah kamek masa ya,kecut kita oleh nya.

Dolt Udin berkata...

Ya lah mos nang bodo kita oleh orang tua kita masa ya..Adakah german pandey motong palak..Kakya Lapok kurus kinek tok di german sik juak kenak potong palak.Mun benar german motong palak, kus semangat...besar ney jak geruk Lapok ya...Sekali german ngiris makey pisok gilet jak...

mussjulai berkata...

Benar kata ko Dol,dak german ya ne ada motong palak urang.Tangar ko lapok sampei pompuan german di kerja nya sampei sorang anak sik kenak potang palak nok brutak gan nok sik berutak ya.Aku rasa pakei sidak nakut kita ajak bah.Mun sik gia main jauh.